tisdag 19 februari 2013

Löpskola och simteknik2

Måndag och löpskola. Hinner inte med hela passet eftersom simtekniken började kl. 18 redan. Denna gång var det kraftuthållighet på programmet. Med andra ord jobbade vi med skivstång och korta sprinter. Alternativen var 20kg stång eller en vanlig träpinne. Och djupa knäböj skulle det vara. Jag hann med 8 set av 10. Och jo, det känns i benen idag.

Simteknik gick igen ut på olika driller med sparkar. 
-sparka på mage med armarna ut med sidorna, andas åt sidan
-sparka på ena sidan med armarna utmed sidorna, andas åt sidan
-sparka på ena sidan med undre armen sträckt rak fram och övre armen utmed sidan.
-sparka som föregående med efter 6 sparkar byt sida genom att ta ett simtag.
-simma och andas på vart trejde och femte tag.
-simma med tvåtaktsspark. Simtag med högra handen och samtidigt en spark med vänstra ben och tvärtom.
-simma med 4 taktsspark (man sparkar inte då man andas)
-simma med 6 taktsspark (man sparkar jämt hela tiden)
-simma och sikta framåt. Vissa andas visst samtidigt som de siktar. Men det funkar inte för mig. Jag andas nog till sidan och så lyfter jag huvudet bara lite då jag siktar, så bara ögonen är ovanför vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar