måndag 24 augusti 2015

Preggo v. 31 och veckans motion

Det har varit en hektiskt vecka. Flera talkokvällar inför Sun City Triathlon som gick av stapeln på lördag. Dessutom har jag varit på sjukledigt två dagar. Trodde att flunssan skulle slå till. Men det räckte med lite halsont och snuva så försvann den.

På lördag stod jag hela dagen i tävlingskanslit + ute vid T2 och viftade, vilket ledde till dubbelt större fötter än normalt. Då jag kom hem gjorde jag ett fotbad med iskallt vatten. Det var mycket skönare än det låter.

Mammalådan har kommit.



Vecka 31 var alltså i torsdags. Förra helgen fick jag ännu på våtdräkten.


En usel video på en jätte skön simning. Lite trångt att andas bara. M o Ida simmar först. Jag står och fryser en stund förrän jag vågar doppa mig.

video

För ett par inlägg sen skrev jag om kettlebellen i magen och hoppades på att han/hon skulle ploppa ut i tid. En bekant påminde mig dock om att inte blir det så mycket lättare då heller. Så nu försöker jag komma ihåg att njuta av lugnet så länge det varar.

Det är ju lyx att kunna sova då jag vill, motionera då jag vill, läsa en tidning då jag vill osv. Och tystnaden, den försöker jag ta vara på varje sekund.

Egentligen har jag hört från många håll att man skall spela klassisk musik, typ Mozart för att lill-apan skall bli musikalisk. Men hittills har jag njutit av tystnaden. Jag lovar att bättra mig snart.

Veckans värsta:
Skulle ut och cykla på MTB. Hann cykla ca 50m då någonting flög in i hjälmen. Det var stor och kändes som en trollslända. Så jag höll mig ganska "lugn" medan jag lossade skorna, stannade och slet av hjälmen. Ut snurrade en jätte stor geting. wiiiii.

Veckans bästa: Solskens cykling. 60km på racern. Utan jacka. Vindstilla.


Veckans motion:
Stavgång: 7ggr 6,5h
Racer: 1ggr, 2,6h
MTB: 1ggr 1h
Gym: 1ggr 1h

tisdag 18 augusti 2015

Motion 10-16.8

Veckans motion (inte träning):
Ute simning 20min
MTB 3ggr 3timmar
Gym 2*60min
Bodybalance 1ggr
Stavgång i skidspåret 7ggr ca 5timmar

Lördagens motion kändes nästan som lite triahtlon träning. I alla fall det närmaste jag kommit på väldigt länge. Började helgmorgonen som vanligt med Ida och stavarna i skidspåret, 6km. Sen åkte vi ut till villan. Döm min förvåning då jag fick på mig våtdräkten. Och på kvällen valde jag att cykla hem.

Igårkväll hade jag M att filma mig (min mage), då jag gjorde olika gym rörelser. Jag ville veta hur magen beter sig när jag lyfter vikter. 

Slutsats: inga pullups, inga plankor, inga armhävningar på tå. Inte ens Fustra magrörelser går att göra mera. 

Om jag ex. ligger på rygg och lyfter upp benen i 90 grader, då redan syns det att magen putar ut. Det blir en pyramid mitt på magen - diastas.

Denna vecka har jag gett upp med att få på mig skorna stående. Sockor och skor tas på sittande med stånk och stön.

torsdag 13 augusti 2015

Preggo vecka 30

Oj, vad tiden går fort. Jag hade tänkt att jag börjar räkna ned då jag når vecka 30. Efter vecka 37 räknas det som en normal förlossning, fast vecka 40 är medeltalet för förlossningar.

Rådgivningsbesök igår. Hade fått riktigt bra värden på sokerbelastningstestet. Alltså jag äter inte för mycket "got".
HB hade gått upp lite. Torkade nässlor funkar!
Magen hade växt - massor!
Vikten, +500g / vecka  - de sista 5 veckorna - hemska saker.

Jag menar i teorin, hur kan man lägga på sig 500g / vecka? Hur mycket äter man då ?
Jag äter lite gått, så där passligt ofta, men, men... Jag försår inte.

Petra Månström jämförde i sin blogg gravidmagen med en kettlebell. Den är faktiskt hård som en kettlebell, sprickfärdig. Jag hade föreställt mig mer en mage som är mjuk, skumpig och go´. Men då man känner på den så känns den som om den skall spricka vilken sekund som helst.



måndag 10 augusti 2015

Träning vecka 32

Träning vecka 32. 3-9.8

Gym 2*60min
Hemstyrka 1*10min
Bodybalance 1*45min
MTB 2ggr 1h + 1,5h
Stavgång i skidspåret utan extra vikt. 7ggr. 6 timmar.


Ett "vanligt" gym besök just nu kan se ut så här. Detta gjorde jag i morse.

- 6min på crosstrainerna a la Fustra metoden.
- ca. 10min Stretch enligt Fustra
- 5 x 10 Front squat + 8 drag i lats maskin
- 4-5 x 10 raka marklyft + 6 breda knäböj för att stretch jumskarna
- 4-5 x militärpress med stång + 10+10 En bens höftlyft på bozu boll

Eftersom jag åker till gymmet före jobbet, så hinner jag tyvärr inte mera. Allt räcker lite längre än vanligt. Dessutom inkluderas ju ett antal toalettbesök.

Inga knäkänningar idag. Gymmar mest på Ladies Club just nu. Allt finns på ett ställe, inkl. toaletten. Dessutom rullar det alltid nån serie på väggen, som man lätt fastnar i. Imorse nåt gammalt avsnitt ur Friends.

Så här ser min middag för det mesta ut då jag e hemma själv. Sallad och nåt sorts kött. Uppiffat med stekt getost och lite av Koskenlaskijas nya krämiga matost.




fredag 7 augusti 2015

Preggo v.29 Krämpor och I-landsproblem


Augustimorgon kl 0500isch. På länk med Ida
Någar postiva saker först
-Jag är anmäld till en gravid yoga kurs på Wasa Wellness, börjar i slutet av augusti

-Jag anmälde M och mig på en Profylax kurs. En kväll i Nykarleby i början av oktober. Finns ingen kurs närmare.

-Jag lämnar troligen på ledigt 17.9 redan. Inte långt kvar. Jag har dessutom lite semester kvar att ta ut.

-Ikväll skall vi åka och ta gravid-mage-foton. Kanske nåt kommer upp här, kanske inte.


Krämpor
- Utsidan av knät började göra ont på gymmet i onsdags. Satt i benpressmaskinen och plötsligt så bara funkade det inte längre. Det är nog så att fria vikter är såå mycket bättre. I front squat har jag 25kg och det räcker. I benpress maskinen lade jag på 120kg och det var inte så tungt. Men knäont fick jag.

- Det har gått för länge sen sista massagen, börjar ha huvudvärkskänningar.

- För första gången i mitt liv har jag ofta För varmt. 

- Jag har otroligt ont under vänster häl. Det har egentligen varit till och från hela våren. Trodde det berodde på löpningen. Varje morgon kan jag inte lägga nån tyngd på hälen. Då jag gått runt en stund försvinner smärtan - så var det förut. Nu kan jag känna av det hela dagen ibland. Har slutat gå stavgång med 5kg ryggsäck för att koll om det blir bättre. Kanske det känns lite bättre nu.

- Jag är så otroligt trött. Går och lägger mig 20.30-21 om kvällarna.


I-landsprobelm
- Brände magen på stekpannan. En gång räckte inte heller. Gammaldags kök, kryddskåpet ovanför spisen. Magen står ut så mycket så jag kan inte ta ned kryddburkar då jag har en stekpanna på plattan längst ut.

- Ibland sparkar lill-apan så jag inte kan hålla minen. Jag hoppar reflexmässigt till och gapar. 

- Av att äta "lite" bröd med gluten och potatissallad 4 av 7 dagar på en vecka, lyckades jag gå upp 1,6kg på 7 dagar. Då jag slutat med frossande försvann 800g på 1,5dygn. Jag och gluten och för mycket kolhydrater/stärkelse passar inte ihop

- Jag blir snurrig av alla papper som skall fyllas i och skickas hit och dit.

- På bodybalance timmarna känner jag mig som en valross på torra land.

- Jag är beroende av glass.

- Jag saknar löpningen mer än det går att beskriva. Försöker hålla upp humöret med allt möjligt annat. Men meditationen en löptur ger går inte att ersätta.

- Testade nya träningstoppen på gymmet, den skurrar tyvärr också upp över magen. Men snygg är den med Wasa Triathlon logo.

Före och efter gym bilder vecka 29+0

Före gymmet
Klar för jobbet

söndag 2 augusti 2015

Preggo vecka 28

I torsdags var det vecka 28+0. Sista trimestern börjar alltså nästa torsdag. Förr fattade jag ingenting av de här veckorna de blivande mammorna pratade om. Men man lär ju sig.

Jag prenumererar på Juoksija tidningen. Och nån gång typ i våras kom en extra tidning med; JuoksuPlus - en löptidning speciellt för damer. Jag har alltså vårens Juoksija tidningar ännu oläst, så jag ligger en bit efter. Men nu har jag läst JuoksuPlus och där fanns en artikel om graviditet och motion. Jag blev så glad. Egentligen skulle jag vilja skriva ned hela artikel här. Men det får räcka med några viktiga punkter som jag tog till mig. Följande är fritt översatt från finska.

Graviditets tiden:
-Om du är en erfaren/hårt tränande motionär, fortsätt på samma sätt, åtminstone de första 6 månaderna- om det känns bra. (förutsatt att du inte håller på med några hög-risk sporter).

-För en hårt tränande motionär kan den största utmaningen vara att tillåta sig själv att ta det lugnare. 

-Uthållighets motion är jätte viktigt, för både den blivande mamman och "apan" i magen. Vikten hålls lättare i schack, återhämtningen efter förlossningen försnabbas, man blir gladare av motion. Man slipper ofta ryggproblem och sväller inte heller upp så mycket.

-Löpning kanske inte är det mest naturliga motionsformen då magen börjar bli i vägen. Men om det funkar, är det bara att springa på.

-Bäcken bottens muskel träning viktigast av allt. Redan från början av graviditeten.

-Inga max-puls-träningar. Pulsen skall stiga max till 60-80%. För hård träning kan i värsta fall försvaga moderkakans blodflöde och medföra problem för "lill apan".

-Om du springer finns det kompressionsstöd för magen

Efter förlossningen
-Om de blir en någorlunda normal förlossning får man börja röra på sig meddetsamma det känns bra. Alltså röra på sig - Inte motionera eller träna!

-Det första man gör är att börja träna bäckenbotten- igen, och resten av coren. Först småningom börjar man med motion.

-Träning för tidigt leder ofta till inkontinens. Förstärk musklerna alltid innifrån och ut. Först bäckenbotten, inre magmuskler, sneda magmuskler och först sist raka, yttre magmuskler.

2 exempel på löpande mammor
- Amber Miller sprang ett marathon i vecka 39. Tid 6h25min. Vilket var ca 3 timmar sämre tid än normalt för henne. 7 timmar senare födde hon bebisen.

- Paula Radcliffe tränade 2 ggr / dag de första 5 graviditetsmånaderna. Hon vann New York marathon när bebisen var bara 9 månader gammal.

Dessutom fanns en link till worldrunning.com sidan. Där kanske man hittar ännu mer info.

Jag slutade ju springa lite före vecka 25. Jag läste Petra Månströms blogg här omdagen (en erfaren löp motinär) och hon slutade ännu tidigare. Det verkade som hon hade liknande problem som mig. Alltså busk pauser efter var och varannan kilometer. Så nu känns det lite bättre då det inte är bara jag som har problem.

Det här är sista vecka i juli. Det har varit en as jobbig arbetsvecka. Avslutade arbetsveckan på fredag med ett kundbesök i Tammerfors. Hemma först lite före 22.
- Gym 2x60min
- Bodybalance 1x45min
- Powerwalk med 5kg ryggsäck i skidspåret 7ggr. totalt 5,5h
- MTB 1 x1,5h
Kl 6.30 på gymmet. Före man vaknat.
Mina träningstoppar passar inte längre. Jag vägrar
att köpa en valig topp i storlek L. Jag vill ha
en mamma-träningstopp
Igår släpade svägerska med mig på ett loppis till Fagerö. Hade inga direkt förväntningar, men oj vad grejer det fanns. 
Resultatet
Glass har jag dock hunnit med denna vecka. Största glassbollarna jag någonsin sett får man i Malax på Neste. 2,50e för 1 boll.
Större än den ser ut. Ungefär som 2,5-3 vanliga bollar