onsdag 2 oktober 2013

Mjölksyra bakterier och grönsaker

På sistone har jag googlat "mjölksyrabakterier" väldigt mycket. Jag har inte köpt hem mjölk för att dricka säkert på över en månad. Men jag gör egen fil. Har funderat mycket på de här Asidofilus, Bisidofilus och alla mjöliga konstiga namn som finns. Lite info på finska finns här och här. Fil innehåller alltså bakterier. Men om det är sådana där jätte nyttiga mjölksyra bakterier eller inte har jag ej fått fram. Mjölk verkar inte innehålla några (nyttiga) bakerier (förutom då sur mjölk). Fil tänker jag fortsätta att göra och dessutom äta Valios A-yoghurt. Vet ni att Valio har patent på vissa väldigt nyttiga mjölksyra batkerier?? Konstigt.

Jag brukar göra fil av valios röda filburk och röd mjölk. Men sist gjorde jag av Luomu fil och luomu lätt mjölk. Helt annorlunda smak. Godare. Andra mjölksyra bakterier? Mera nyttigheter då det är Luomu?

Sen till grönsakerna. Oj vad jag är trött på att köpa hem ex. paprika (finsk förståss) och efter en dag är den möglig. Nu hittade jag Finne Farm i Solf.  De säljer egna odlade grönsaker på torsdagar kl. 16-18. Dit åker jag inkommande torsdag!

Tisdag kväll: Första simningen med Masters i höst. Gick riktigt bra. Tänkte alltså inte drunkna alls. Jag simmade förstås på i min takt. Men jag behövde inte pausa hela tiden som förra hösten. Totalt 2,2km. 

Onsdag morgon: Bodybalance45 och sen 50min på gymmet. 

Ikväll kör jag en ute-WOD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar