måndag 19 januari 2015

Proppfullt

Huvudet är just nu proppfullt med info och idéer från slutet av förra veckan. 

Jag började på BJJ (Brasiliansk jujutsu). Har redan varit två gånger, torsdag och söndag. För rörlighetens skull. Var annars får man göra kullerbyttor framåt, bakåt och sidledes? Jag har nog också alltid varit intresserad av kampsport.

Wasa Triathlon ordnade simteknik kurs, lördag och söndag, med Janne Haapaniemi. Kervobo med lång simkarriär, som i 11 år har tränat simmare i olika åldrar. Jag fick masssor av nya simidéer och märkte att jag simmade snabbare redan på söndag. Vi blev också filmade för att själva kunna se alla fel vi gjorde.

Jag kommer att ta fasta på bland annat följande:
-armbågen pekar aldrig nedåt. När du sätter armen i vattnet, när du glider och när du börjar draget  pekar armbågen till sidan. För mig pekade den nedåt i glidet förut -> fick inte tag i vattnet. Det är tungt att ha den åt sidan..

-tvåtakts spart. Vart hade jag glömt den? Nu är den tillbaks. Då du glider på högra armen, sparkar du  med vänstra ben och drar samtidigt med vänster arm. En snärtig spark ska det vara.

-Ta varje drag till slut. Tummen nuddar alltid låret (medan andra handen glider) -> långa drag.

-Vi fick med oss hem en repstump. Just det. En repstump på 120cm. Den skall användas minst    varannan dag. De flesta är alldeles för styva i axlarna och därför börjar armbågen peka nedåt och andra teknikfel uppstår.

120cm rep skall vara med över allt. För axlarnas skull
-Janne rekommederade "taktsimning" istället för väderkvarnsimning. Alltså glid på varje drag.

-Positionen och början av draget är allra viktigast. Ta fast vattnet meddetsamma handen når vattnet.

-Sim hårt, snabbt och kort. Kort paus. Då tvingar du hjärnan att börja fundera på bättre teknik! 

-För att utvecklas, simm 3ggr/vecka. 2 simningar/vecka bara underhåller. 1 teknik+1 hård+1 lång.

-Test "sköldpaddan". Flyt på magen i vattnet. Fötter och händer hänger nedåt. Börja lyft upp händer och fötter samtidigt med hjälp av magen. Håll händerna och fötterna ihop. Når händer och fötter Och rumpa ytan? Om inte löns det att träna magmusklerna. 
De flesta slapp inte upp till ytan med fötterna. Några lyckades med då hängde magen nedåt. För mig bara funkade det :). Det har jag FUSTRA att tacka för. Förut lyckades det inte så bra. Jag gick runt och smilade hela dagen bara pga det här. 



1 kommentar:

  1. Va intressanta tips! Måste testa sköldpaddan nästa gång jag är till simhallen och tränar med dottern! Tack!

    SvaraRadera