torsdag 4 oktober 2012

Tankar om nästa säsong

"There is an expression among even the most advanced runners that getting your shoes on is the hardest part of any workout."
                                                    Kathrine Switzer

Lite så känner jag just nu. Höst planeringen i full gång på det flesta träningsbloggar. Nya mål och nya utmaningar inför nästa säsong. Jag kommer nog att köra liknande upplägg som förra säsongen. Drömmer om en coach, men det blir inte ännu.

Tänker köra efter AquaPlus programmet jag fick förra hösten, då jag var på deras veckosluts läger.
1 Period: 2 hårda(re) veckor + 1 vilo vecka

Grundträning 1; oktober, november, december
Grundträning 2; januari, februari, mars
Upptrappning; april, maj, juni

Veckoupplägg
Simning: 3-4h (minst 1ggr med Masters).  
      Problem: jag hinner simma max 50min på morgonsimningen.
Cykling: minst 3h (MTB, trainer,spinning)  
      Problem: tycker int om då det e kallt, Trainer e trååkigt.
Löpning: 3ggr. om benet håller 4 ggr.  
      Problem: att springa för mycket. Behöver en broms.
Styrka: 3 ggr ordentlig + hemma lite varje dag.  
      Problem: om jag tränar själv, står jag bara och funderar vad jag ska göra.
Tänker också lägga in nåt skidpass i programmet.

Huvudmålet för nästa säsong då?!  Jag brukar int skriva ut sånt. Men nu ska jag faktiskt försöka. Det ända jag e helt säker på är att jag vill ha en kropp som orkar med så många äventyr jag har lust med!
 
*Halv Ironman distans triathlon, kanske i Joroinen
*Före det skulle det vara kul att köra ex. en olympisk distans
*Kortare löptävlingar som passar in. Vanda Extreme Run, Korsholmslöparen..
*Botnia cyklingen
*Vanajavesi simningen
*Berlin marathon, om benen håller ännu i september

Drömmer också om ett terräng/fjäll marathon

4 kommentarer:

  1. kom ihåg att lägga in en s.k. "träningslättnad" också i din planering inför tävlingar. Den går ut på att man lättar på sin mängdträning från 100 % till 50 % på ca 3 veckor men med bibehållen intensitets träning. Nån dag före tävlingen kan man igen höja på mängdträningen för att väcka kroppen.
    "malaxgubban"

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen!
    Den delen är faktiskt svåraste av allt. Att nöta på kontinuerligt hela vintern lyckas nog, men de sista veckorna innan huvudtävlingen.. att minska på träningen det är både svårt och jobbigt.

    SvaraRadera
  3. Jag deltog i Vanda Extrem Run i fjol. Sjukt kul lopp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra :)
      jag har bara kollat bilder hittills

      Radera