tisdag 5 maj 2015

Matvanor

Jag hade länge funderat på att drastiskt dra ned mjölk konsumtionen i min kost. Mjölkprodukter och astma diagnos passar inte ihop.

I början av april var jag på en intressant mat kurs i Petalax; Gott utan gluten, socker och mjölk med Maria Ehrnström-Fuente. Hon har också en intressant recept blogg(klik). Vi gjorde en hel del godsaker på kursen.


Dagen efter kursen började Paleoutmaningen, där jag också var anmäld. Dvs. äta glutenfritt och mjölkfritt i en månad. Den utmaningen kom från bloggen UnderVårtTak(klik)

Jag har aldrig förut följt en "planerad" diet, så det skulle bli intressant. Två veckor gick ganska bra, förutom några missar. Då jag t.ex. bredde smör på mitt fröknäcke per automatik och liknande. Sen var jag på jobbresa till Tammefors en dag. Från tidig morgon till sen kväll. Vi hamnade på kotipizza efter en lång dag. Och oj vad det var gott. 

Efter detta försökte jag nog lite, men inte tillräckligt. Jag är ju egentligen en gottegris.

Men jag nådde mitt mål ändå! Jag äter varken kvarg eller grynost till frukost/mellanmål. Jag dricker inte heller mjölk till maten. Jag äter smör och ost och lite syrade mjölkprodukter. Och ibland blir jag snål och äter ett riktigt gott bröd (med gluten) eller glass.

Bästa receptet från Paleoutmaningen är deras kaffe. Det e så gott! Men det är bäst att smaka förrän man vet vad det innehåller! T.o.m M tycker det är riktigt gott. Här är receptet(klik). Smaka förrän ni dömer!

1 kommentar:

  1. Skoj att du gillade kursen! Och vilken fin bild på alla godsaker!

    SvaraRadera