måndag 10 november 2014

Cykel meck

Jag har velat fram och tillbaka hela hösten med cykeln. Jag har också använt det som ursäkt att inte behöva lägga cykeln på trainern. I fredags gav jag mig själv ett ultimatum. 

a) Jag köper en kedjebrytare, nu, och byter kedja på cykeln själv denna helg.
b) På måndag för jag cykeln på service.

En del rekomenderar att man skall byta kedja på racern var tusende kilometer. Detta för att spara på kuggarna, som har dyrare pris. Om man byter varje 1000km, kan man återanvända kedjan åtminstone en gång till.
Andra säger att det inte är någon skillnad, att man kan byta en gång per 3000km eller så. Jag har bytt varje 1000km men inte i år. Jag har ju knappt cyklat nå. Men sista jag bytte kedjan var våren 2013 och den sommaren cyklade jag ganska mycket. Kollade att det blev lite över 2000km med denna kedja.

Det blev alternativ a.

Den övre kedjan på bilden är ny. Den har 57 ytterlänkar. Kedjan till min cykel skall ha 55st. Det syns ända att den gamla kedjan blivit uttänjd en del. Litet är mycket när det gäller cyklar. Nere i hörnet syns kedjebrytaren, som kostade mindre än 10e. 
Den övre kedjan är ny.
Man skall inte vara rädd för lite skit. Jag passade på att skruva på vardagsrumsgolvet då M var på jobb.
Här knipsar jag av kedjan till rätt längd.

 Kedjan skall sitta på cykeln med texten utåt. "Pluggen" är med i förpackningen
Sen är det bara att knipsa ihop kedjan.
Sen skall pluggen knipsas av

Det var ju inte svårt alls. Instruktionerna som kom med kedjan var väldigt lättlästa. Jag har dock inte testcyklat ännu. Är lite rädd att växlarna måste ställas.

Lördagens träning; 10km jogg. Jag sprang för skojs skulle 2*1km i 5:44 och 5:49 fart. Jag har inte gjort det sedan nyårsdagen. Hur skoj som helst! Men det kändes nog att kroppen inte är van. Jag brukar ju tralla på i 7 fart. Sakta men säkert får jag mer energi. Tempen har hållits på 36,5-36,7  = Acceptabel nivå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar