torsdag 9 oktober 2014

Sakta men säkert

Varning! Långt inlägg om min krasslighet detta år.

Jag vågar säga det högt nu. Jag tror att jag småningom börjar bli frisk. Jag har "normal" temperatur ibland nu. 

Jag hade alltså mykoplasma i januari och har haft stegring i kroppen sedan dess. Har tagit alla möjliga och omöjliga blodprover, EKG och lungröntgen, men resultaten visade alltid att allt var ganska ok. HVC läkarna tyckte synd om mig som hade feber och ville ge mig sjukledigt för att vara hem och vila. Nästa gång var det en ny läkare och samma procedur.. Sånt håller ju inte i längden. Jag blev ju småningom van vid ca 37,2 i temp, så jag orkade jobba. Förut låg jag alltid på soffan om tempen var 37 eller över.

Åkte småningom till UKK i Tammefors, eftersom jag har förtroende för idrottsläkaren Jari Parkari. Efter att Parkari hade kollat igenom alla prover och tagit en hel del nya, sa han att det bara att vänta ut det. Han kallade det "efter-feber" till mykoplasma, som kan ta upp till ett år. Första gången jag har haft nytta av min försäkring.

Som tur, så påpekade Parkari att jag skulle komma ihåg att röra på mig (GU puls) så att grundkonditionen hålls på någon sorts nivå. Han kastade fram en pulsgräns på 120 bpm, utan att kolla mina papper. Men eftersom jag har gjort ett konditons test på UKK förut, så tog jag pulsgränserna därifrån och har försökt hålla mig under 150, men absolut inte över 163 (som är min aerobiska gräns). Så på GU har jag trallat på nu sedan februari, mest stavgång, men också jogg, lunk och gym, simning och cykling.

I vårast började jag med en alternativ behandling, bioresonans. Mer info här Kort förklarat (som jag förstår detta) letar man upp obalanser i kroppen med hjälp av frekvenser. Varje del och varje process i kroppen har en egen frekvens. Vi är ju uppbygdda av atomer och varje atom har en laddning. Med frekvens behandling kan man då hjälpa immunförsvaret att rätta till felaktiga frekvenser.

Behandlingen är godkänd inom EU och används på sjukhus t.ex. i Tyskland. Men är inte godkänt i Finland (ännu). Jag ser på det så här, det kan ju inte bli värre av behandlingen så jag kan ge det en chans, tills jag hittar någon bättre idé. Jag går på behandling hos Gunilla Nygård. Av någon anledning så känns det bättre att gå på bioresonans behandling, som utförs av en person med medicinsk bakgrund.

Nästa från första början så åkte stegringen ner flera streck efter att jag varit på behandling. Men den steg alltid efter ett dygn igen. Det gjorde att jag åtminstone trodde lite på behandlingen. Enligt henne hade jag bl.a. en gammal lunginflammation i kroppen tillsammans med mykoplasma. Dessutom var bakteriefloran i magen i obalans. Kroppen kanske klarar av att hantera några saker. Men om det blir för många obalanser så orkar inte kroppen och immunförsvaret med, vilket då leder till inflammation och feber.

I slutet av september tror jag det började vända. Från och med 15.9  har jag varit glutenfri (förutom ett par missar). Jag minskade samtidigt också på mjölk drickande ganska radikalt. (gluten och mölkprodukter förhöjer ju inflammationen i kroppen). Jag dricker ingen "vanlig" mjölk mera. Just nu dricker jag lite eko mjölk, äter 1 kvargbruk/dag, lite eko turkisk yogurt och lite grynost någon gång.

På bioresonans behandlingen onsdag 24.9 märkte Gunilla att jag plötsligt hade för hög kopparnivå. Då hon kollade mer på det, så kom hon fram till att kopparnivån verkade hög eftersom zink nivån var jätte låg. Immunförsvaret använder ju zink då det jobbar. Teorin är alltså att mitt immunförsvar hade jobbat hårt och använt upp hela förrådet av zink. Jag började äta zink 2ggr/dag. Och plötsligt var jag utan feber söndag 28.9 (mätte morgon, dag och kväll). Möjligtvis dagen före var jag också utan men då mätte jag bara dag och kväll. Följande måndag till onsdag hade jag igen lite högre (inte över 37), och på torsdag normal temp igen.

Plötsligt utan att jag märkt det hade jag också orkat röra på mig varje dag, förutom stavgång med Ida. (simma, jogg, gym). Annars brukar jag "träna" 2-3ggr/vecka.

Följande lördag fuskade jag och åt paj och kanelbulle med gluten. På söndag hade jag 37,1. konstigt..

Har fortfarande energi att träna varje dag, men märker att jag blir stressad av att flänga på överallt. Jag skall försöka prioriter sömn och vila. 

Fortsättning följer småningom..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar