fredag 8 juni 2012

Borås

Åkte ned till Åbo på onsdag eftermiddag. Vädret bådade inte gott men man kan ju alltid hoppas.
På båten unnade jag mig ett glas rödvin i kvällssolen. Med live countrymusik i bakgrunden var det en skön kväll.
Det v långt att köra till Borås, verkligen långt. Hade en friskluftspaus vid Vättern. Då jag satt mig i bilen och börjat köra igen så kom jag att tänka på att jag inte tänkt "akta benet" på hela dan!! Alltså, inget gjorde ont i benet!!

Framme i Borås, info möte och lunch med Jonas och Pasi.Dagens schema: löpteknik, simning och föreläsning.

Teknik löpning
-ungefär samma som Coltings föreläsning i Nykarleby i höstas
-inkludera teknik drillar i åtminstone 1 löppass/vecka
-spring ofta på varierande underlag. Du ska alltså inte nöta asfalt, utan spring i skogen, på stigar och på gräs
-använd "icke uppbyggda" skor, utan tunnare varianter som s.k. tävlingsskor och barfota skor.
-drillar
  *höga knälyft
  *knälyft fram och bak
  *sidohopp
  *sax steg
-Triathlon löpning handlar om att ha en hög lägsta fart, att vara stark och ekonomisk. Det handlar om rörelse ekonomi och teknik. Man skall tassa fram.
-Tassa uppför backarna (sänk farten), rulla nedför, dvs. använd gravitationen
-intervall träning är högrisk, kontinuitet är så mycket viktigare.
-180 steg / min (90 högersteg/min)
-spring inte för långt, men spring ofta och kontinuerligt
-då du springer intervaller, försök hålla alla lika snabba och avsluta starkt.
-Styrketräning väldigt viktigt.
  *ben och fot övningar på balansbräda
  *5 min vad styrka 2ggr/vecka (olika sorters tåhävningar..)

Teknik simning
Vi simmade i en uppvärmd utomhus bassäng, härligt.
-få upp frekvensen på armarna, teknik simning skall ske i hög fart
-simma inte distans. Du skall simma snabbt med bra teknik 25, 50 eller 100 meter. Vila och sen igen.
-bryt upp distansen i tillräckligt korta intervaller så att tekniken håller hela vägen. T.ex. 40 x 25m (1 längd hårt, 1 längd lugnt/vila 10sek)

Cykling
-Trampa inte med för hög kadens
-kör intervaller med tyngsta växeln ibland
-kör 5min och 10 min intervaller
-Ett tempo styra gör att du får stöd för bålen och kan generera mera kraft
-idealisk sitt position; 90 grader rygg-överarm och också överarm-underarm
-ingen risk för skador då man simmar hårt
-allas kadens är olika, ca 75-90 vanligt
-kl 5-7 i tramptaget är viktigt

Jag var dessutom på massage på kvällen. Benet hade ju förstås nog börjat ge sig till känna..

Nu, dagens första pass..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar