onsdag 6 september 2017

Bebisens första år. Mina åsikter och funderingar kring amning, sovas, rutiner och utveckling

Jag har tyckt och tänkt mycket om de här ämnena. Men jag har hållit mig för att säga nåt. Men så plötsligt började jag samla ihop lite text.

Här har jag försökt samla ihop tips, var man kan hitta mer info om främst amning, men också annat.
Åsikterna här är mina egna!

Angående bebisens utveckling det första året så har jag upplevt att det råder en viss "hets / tävling" i vissa kretsar om när bebisen börjar sitta, stå, gå mm. Men också när den skall börja sova hela natten, när den skall sova i eget rum, när det ska bara sova en gång per dag. Dessutom den eviga diskussionen om amning eller flaska.

Jag har dock inte låtit mig påverkas, alltför mycket (utom alldeles i början). Jag har läst och lyssnat och samlat på mig en massa fakta och åsikter. Allt det som jag vet idag, skulle jag behövt veta då bebisen anlände.

Kort sagt. Låt dig inte påverkas. Du, som mamma, vet bäst själv. Var öppen och lyssna på råd och åsikter. Läs och försök ta reda på fakta. Men du beslutar själv hur du gör. Här kommer jag att skriva om Mina åsikter.

Boken som alla mammor skulle behöva läsa redan före bebisen anländer: (Olanders Marit. 2013.Amning i vardagen. Karneval förlag). Förutom att du får massor av hjälp och tips ur boken, lär du dig också förstå varför amningen är som den är. Där står det också om amningens historia. Om när "mjölkersettäningsindustrin" blandade sig i amningen och när det bestämdes att bebisarna skall ammas endast var fjärde timme..

Amningen, har blivit så fel, så underskattad i modern tid. Det är liksom modernt med nappflaska, napp och amning var tredje eller (hemska saker) var fjärde timme. Jag tror på den fria amningen, på amning så ofta bebisen vill. Jag tror på amning på bebisens minsta signal. Skriket är den sista desperata signalen bebisen har att ta till. Amning är inte bara mat. Amning är trygghet, värme och kärlek. Amning är allt en bebis behöver. Plast tutten är en ersättning för mammas bröst, när mamma inte kan, orkar eller vill. Så varför skall man ge ett substitut till bebisen om man har möjlighet att ge bebisen det den behöver?

Bebisen behöver vara nära mamma/pappa(eller den som tar hand om bebisen). Allra helst hud-mot-hud för att känna tryggheten. Andra däggdjur lämnar inte sina hjälplösa, nyfödda ungar ensamma. Amningen kommer också igång mycket bättre om bebisen är nära mamman och ammar ofta. Barn behöver tanka närhet långt upp i åldern. Med en heltidsarbetande mamma och pappa har man bara några få timmar per dag att ge närhet till barnet. Bärsjalar och senare bärsele är utmärkta redskap för att kunna ha bebisen/barnet nära samtidigt som man kan röra sig relativt fritt.

Ett par andra ämnen som jag läst om i efterhand handlar om bebisens första magiska timme utanför livmodern. En normal, frisk bebis skall helst få komma hud-mot-hud med mamman meddetsamma den kommer ut. Men navelsträngen skall helst sitta kvar en stund. I moderkakan finns massor av blod mm. som bebisen behöver. När navelsträngen har slutat pumpa och blivit vit och slapp då har bebisen fått allt som finns. Sen skall bebisen i lugn och ro få vila och leta sig fram till bröstet ifred. Medan bebisen letar sig fram, övar den sig på att gapa och på att sträcka/sätta tunga på rätt ställe. På detta sätt får bebisen ett bra grepp om bröstet från början. Mer om denna magiska timme i linken längst ned. Att väga, mäta bebisen osv. kan göras om några timmar. Detta är förstås inte möjligt med alla bebisar, speciellt prematurer blir ofta bortryckta av medicinska skäl.

Alla barn utvecklas olika. Bebisen börjar småningom träna på att röra sig. Och i egen takt svänger den runt och börjar åla sig fram. Sen krypa och sen börjar den träna på att sätta sig upp. "Coren" mag- och ryggmusklerna skall vara i skick förrän den kan sitta/stiga upp. Därför skall vi inte sätta babyn att sitta eller försöka uppmuntra hen att stiga upp. Inga hoppagungor, gåvagnar eller såna hjälpmedel. Jag tyckte det var faschinerande att se hur magmusklerna utvecklades på lillkillen. Han började ligga på sida, lyfta upp sig på armbågen (nästan som en sidoplanka), sen stödde han sig bara på handen och då satt han ju nästan redan.
Först ålade han sig sen började han krypa, men hade ned armbågarna länge (lättare för coren). Och plötsligt en dag så lyfte han upp sig på händerna och kröp på alla fyra. Då han började stiga upp och stå så föll han väldigt sällan. Men jag är övertygad om att eftersom han var redo att stiga upp och hade magmusklerna i skick, så var ju balansen också rätt bra.

Ett annat hett ämne är skor. Varför sätta stela, tunga skor på en naturlig, perfekt fot? Lillkillen började gå under vinterhalvåret, jag använde Stonz skor för det mesta. Det tog en stund för mig att bli övertygad, så jag har ett nog vanliga, hårda skor skaffat åt honom också. På våren då det var jätte halt hade jag nog haft stövlar på honom och han behöver naturligtvis ett par gummistövlar för regniga dagar. Men så ofta som möjligt barafota eller i mjuka följsamma skor. Här(klik) är en hel sida om mjuka (barfotaskor) för barn. Hela sommaren har han fått använda Feelmax (finländska) sommarskor. Nu har jag också beställt höst/vår skor åt honom av samma märke.

Sovitder bestämmer var och en också själv. Men bebisar behöver sova för att utvecklas. Då de är vakna tar det emot en massa intryck, när de sover bearbetar de intrycken och utvecklas. Om vissa vill lägga en bebis att sova för natten kl. 22 så gör dom det. Jag lägger honom 19.30 just nu. Det ändras säkert med tiden. Men i nåt skede börjar han ju ändå barnträdgården och skolan och då måste han också gå och sova tidigt (enligt mig) så varför lära in nåt annat då?

Min kille är snart 2 år nu. Och jag ammar ännu. Folk börjar tyvärr gapa mer och mer då jag ammar eftersom han "är så stor"... Jag försöker hårt att inte bry mig. Han bestämmer själv när han slutar. Eller om jag blir helt trött på det, så avslutar jag det i nåt skede.

Kom ihåg att amning är inte nåt man kan eller int kan. Amning skall läras in, precis som allt annat. Du skall lära dig och din bebis skall läras sig. Det behöver inte funka på en gång. Ifall du blir påverkad och börjar ge ersättning, så blir det ännu svårare för bebisen att lära sig amma. Eftersom de suger på ett helt annat sätt ur flaskan. De behöver ju knappt suga alls ur flaskan. För att få mjölk ur bröstet måste de jobba.  Här är en jätte bra info sida om amning (Klick).

Vi hade mycket problem med amningen. Min bebis var ju 6 veckor för tidigt född och orkade helt enkel inte amma i början. Så jag pumpade och pumpade. Han fick mat genom slang först. Sen koppmatade vi honom för att undvika "tuttförvirrning". Han började småningom kunna amma med hjälp av amningsnapp (det där är rikssvenska, kan inte komma på vad vi kallar den i Finland nu). Amningsnappen gör det lättare för bebisen att få tag om bröstet, men samtidigt blir det tyngre att få i sig mjölken. Då han var lite över 3 månader blev han sjuk. Orkade inte alls amma. Vikten rasade plötsligt, jag blev panikslagen. Eftersom hvc hade tryckt på hela tiden att jag skulle ge ersättning, så började jag trycka i honom ersättning då. Jag gav honom så mycket så på en vecka hade han gått upp så mycket så till och med hvc sa att jag kan ge mindre. Ok, men detta ledde ju förstås till tuttförvirrning. Han ville inte amma, Han ville ha flaska där mjölken typ rann in i munnen. Så kämpade vi i ett par månader. Vi kämpade mer än vad man kan tro. Men vi vann. Och lämnade bort ersättningen på vårvintern. Han hade ju börjat med smakportioner då också.

Kom ihåg att då flasktutten läggs in i bebisens mun, så startar reflexen att suga. Det har inget med hunger att göra. Reflexen sitter uppe i gommen.

De allra flesta mammor har tillräckligt med mjölk! Bebisar ammar ofta, typ dygnet runt. Och då de inte ammar vill de ändå sova nära, nära.

Amningspolikliniken på Vasa Centralsjukhus är guld värd. Bara att ringa dit och fråga och diskutera eller beställa tid och åka dit med bebisen så det får se då den ammar. Jag var dit tre gånger och ringde också ett antal gånger.

imetyksentuki ry. finns också på facebook
amningshjälpen är en rikssvensk fb grupp om amning


Linkar:
babybaby.se 
babybaby.se om kvällsoro, maratonamning
den fösta magiska timmen
bebesinfo.fi
vauvavauva.fi

snabbguide för bärsjalar/-selar och tygblöjor  (på finska)
att bära bebisen i sjal / sele
att bära störren barn på ryggen
Bärsjalar är en svensk fb grupp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar