tisdag 19 juli 2016

Mini WODS och MammaMage checkup

Jag hade tänkt köra miniWODS varje dag förra vecka och skriva ned dem. Det blev 2 st. Mammafitness på facebook postar en minibandsutmaning varje dag. De är riktigt bra övningar - och tunga. Om man hinner göra dem vill säga.

Minibanden från Fitnesstukku är annars den bästa investeringen jag gjort på länge. De ryms med överallt. I väskan, på vagnpromenaden osv.

Mini WOD
4 x
20 knäböj med hopp  - miniband ovanför knäna. spänn knäna utåt hela tiden.
20 dips

Följande "mini" WOD blev hela 20min. Då Birk sov längre än tänkt. Det är det som är det svåra. Man vet aldrig om träningen blir 2 eller 20minuter.

2 x  (med kettlebell 12kg)
20 kettlebell dubbel swing.
2 x 10 en hands swing
2 x 10 en bens marklyft
2 x 8 en arm press 10kg
2 x 10 en arms rodd
     ...
2 x (med kettlebell 12 kg)
10 "stå axelbrett och håll i kettlebellen med båda händerna, dra upp kb till axelhöjd
10 push ups, smala, långsamma
      ...
2 x (med 2 *4kg hantlar)
10 flies
10 dra upp hantlarna till axlarna (samma som med kettlebellen)
2 x 10 windmill 12kg med kettlebellen i nedre handen.

Idag var jag på MammaMage koll till Gamla Vasa. Att jag inte fattat förr att vi har ju en MammaMage tränare här, i Vasa. (utbildad i Sverige) Klick.Jag har känt mig osäker med min mage, vad den orkar och vad som är för tungt. T.ex. mina armar vill göra armhävningar på tårna, men den övningen känns lite konstig i magen osv.  Som tur är har jag ingen diastas längre. Det fick jag klartecken på idag. Men den inre "cylindern" med inre magmuskler, bäckenbotten, inre ryggmuskler och diafragma är inte stark på mig just nu. Och det är högst troligt botten - bäckenbotten - på cylindern som är den svaga länken. Det betyder alltså många, tråkiga små övningar. AvNina fick jag nu då några -tråkiga-övningar där jag kan aktivera både bäckenbottenoch de inre magmusklerna.

Det gäller alltså att programmera hjärna att kunna koppla på både bäckenbottensmusklerna och de inre magmusklerna och småningom gör lyft etc. samtidigt.

Jag skall cokså försöka slutföra övningarna i MammaMage appen som jag gav upp med.

Förra veckan kom jag igång med träningen igen efter dunder förkylningen.

Måndag: löpning i skidspåret ca 35min. hög puls. nöjd med farten. Efter det MammaBootCamp. M hemma med Birk.

Tisdag-fredag var jag ensam med Birk.
Onsdag: BodyForMama
Fredag: Jogg med Thulekärran och Birk. Det märks att jag tränat höfterna och benen två ggr/vecka i sommar. Det är lättare att hålla bra hållning med vagnen.

Lördag: MTB 95min. (orka int far med racern)

och så 2 x WOD och 3 x yoga pass.

Dessutom gick jag med i en gratis vecka på foamroller.fi för rörlighet. Och så har jag 14 dagar gratis på Yogobe. Med andra ord allt för mycket på en gång som vanligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar