torsdag 22 oktober 2015

Förlossning, del 3 & D Day

Vi kom oss till sjukhuset, typ nio tiden på fredag morgon. Resten av händelseförloppet har jag inte riktigt på klart. Att ha ätit (utan att spy) sista gången på torsdag vid lunch och en banan på torsdag eftermiddag, funkar inte för mig.

De försökte stoppa processen hela dagen. Jag fick muskelavslappnande, då kunde jag som tur var sova några timmar. Tredje gången de gav mig sprutan, funkade det inte längre, så då var det bara att stå på alla fyra igen.

Jag fick lunch och middag, som jag åt med stor aptit. Spydde dock upp allt efter cirka 30sek. 

M upplyste mig i efterhand om att han var hem och packade väskor åt mig, sig själv och åt Ida. Mina föräldrar åkte och hämtade Ida. Så det betyder nog att jag inte riktigt hade koll på läget, då jag inte ens minns nåt sånt.

De testade att lindra smärtan med vetedyna, funkade lite. TENS funkade inte alls. Lustgasen blev smånigom min räddning.

På kvällen då vi funderade om M skulle åka hem och sova, så kom de plötsligt och meddelade att här blir det nog bebis inatt.

Senare på kvällen fick jag PCB (det kanske heter så) bedövning. Jag orkade helt enkelt inte med mera smärta då jag var helt utan energi. Allt jag försökte ät och drick kom upp igen.

PCB tog bort smärtan, men inte trycket. Det, Trycket går inte att beskriva, det måste upplevas. Från att trycket var obeskrivligt, blev det plötsligt overkligt och jag röt åt M att nu händer nåt. Barnmorskorna kom springande och sen var krystningsskede över på 12 minuter och ut kom en bebis.

Om någon tror att det är färdigt då och man får sväva på rosa moln, så Nej. I 23 minuter fortsatte det tills jag hade ut moderkakan och var ihopsydd.

Bebisen förd de bort meddetsamma eftersom han var så liten och jag skickade med M. 

Bebisen repade sig dock fort. Vi stannade ändå på sjukhuset i ca 2 veckor eftersom han hade problem med värmen och måste ha största delen av mjölkmängden via slang.

Nå mycket mer detaljer tänker jag inte gå in på :)

Idag är annars The D Day. Idag var beräknad ankomstdatum för vår bebis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar