tisdag 12 februari 2013

Löpskola & simteknik

Igår och 2 måndagar till kommer jag att försöka hinna med både löpskola och simteknik kurs.

I löpskolan var det FU (fart uthållighetslöpning) som tema.

Uppvärmining: 3-4 x 400m jogg, följt av 3 x 100m stegringslopp
Träningen bestod av 3-5 x 2000m löpning, varvat med 2min ståvila.

Jag hann med 3st. före jag måste åka till nästa träning. Första draget gick alltför sakta. Tittade regelbundet på klockan och försökte öka farten. Men det gick bara inte. I pausen gjorde jag några rörlighets övningar för höften och vips så började farten att öka.
2km 10:17'72
2km 09:54'85
2km 09:38'37

Simteknik
Körde massor av olika spark övningar; på sidorna, på mage, på rygg. Bara väntade att fötterna/vaderna skulle börja krampa. Men klarade mig!
Körde också:
- andas endast till vänster, endast till höger, på vart tredje armtag och på vart femte armtag.
- simma med knuten näve, för att lära sig att ta tag i vattnet med underarmen. Samtidigt märker man hur viktig handflatan är under draget.

Hittade annars en bra simvideo med riktigt bra och nyttiga driller




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar