torsdag 7 februari 2013

Fastlagsbulle

Jag har Äntligen hittat ett recept som duger - både hälsomässigt och smakmässigt! Testade det på en kompis häromdagen och det fick godkänt!

Fastlagsbulle
3 ägg
1dl vispgrädde
50g smält smör
0,5dl kokosmjöl
2msk fiberhusk
3msk kokossocker (palmsocker). (Jag använde Sukrin) 
1tsk kardemumma
2tsk bakpulver 

Madelmassa 
100g mandelmjöl (jag maler mandlar i kaffekvarnen)
1 äggvita
1,5msk vispgrädde
1msk kokossocker (palmsocker) 
Mala mandel grovt (i matberedare eller kaffekvarn). Kör sedan i matberedare tillsammans med äggvita, grädde och socker.

Tillagning 
Börja med att baka bullen. Vispa äggen och blanda i smält smör och grädde. Blanda alla torra ingredienser i en annan skål och rör sedan ned i de blöta ingredienserna. Låt stå och svälla en liten stund. Gör sex små bollar av bulldegen och grädda i muffinsformar i 175 grader i 20 minuter. Vispa grädde och dutta i lite vaniljpulver.

Eftersom jag inte är nån vän av mandelmassa bytte jag ut den mot vispad grädde, blandad med jordgubbe och röda vinbär. Mums!

Träningen blir till ingenting den här veckan, ser det ut som. Onsdagen blev rätt ok ändå. Började dagen på gymmet (Bodybalane) och avslutade dagen på gymmet med marklyft, knäböj och bänkpress och dessutom et lett pass, Core 30min. 

Gjorde 1*5 marklyft med 50kg och 4*5 marklyft med 60kg! Kommer ihåg i höstas på Crossfitkursen då jag lyfte 60kg 1-2ggr och tyckte det va jätte tungt. Grejen är ju att jag inte direkt varit på gymmet nå i vinter, men nog tränat hemma lite med kettlebell och sånt.

Avslutade dagen med hopplock ur kylen. Riktigt gott.

Riven morot & äpple med apeslin rädisa och kokt ägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar