tisdag 5 februari 2013

Hälproblem och simning

Det var bara att gå hem från löpskolan igår. Egentligen började häl problemen redan på söndagen då jag sprang efter cyklingen. Att studsa på i skogen resten av dagen gjorde ju inte saken bättre. Måndag på dagen kunde jag nog gå rätt så bra och tänkte inte ens tanken att jag inte skulle kunna springa. Efter två uppvärmningsvarv sa jag åt coachen att det här går inte. Han ville ändå att jag skulle jogga två varv till för att se om det blev bättre då jag blev varm. Nej. Det blev det inte, snarare värre. Avslutade :( .

Alternativen jag hade var att åka hem och sura, gymmet, cykla, skida eller simma. Jag tänkte nog välja det första alternativet, men tog rutten genom centrum ändå. Plötsligt kom jag på att jag skulle åka och simma ett mördar-tråkigt pass (som straff åt hälen).

Jag har inte egentligen simmat längre, än 250m på hela hösten, i ett sträck. För att hjärnan tror att jag inte kan.. Nu bestämde jag mig för 2 x (100+200+300+400) och 100m nedvarvning. Om jag skulle nästan drunkna var bröstsim ok, annars frisim hela vägen. Att stanna skulle jag inte få.

Först hunddringen ok. På tvåhundringen gled simglasögonen på sned så jag (måsta!) stanna några sekunder och rätta till dem. Detta ledde till att under följande trehundring trodde jag att jag inte kunde, och simmade bröstsim typ 27m. Men Resten! Varje längd frisim. Farten sjönk ju lite mot slutet, men det lyckades!

Ibland är tekniken bra rolig! Simpasset enligt Garmin:

klicka på bilden så syns siffrorna


 Googlade hälsena. Stretchning och tåhävningar verkar vara svaret. T.ex. här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar