tisdag 15 januari 2013

Springa, springa - FORT!

Äntligen fick jag testa att springa fort! Sen jag började springa igen har jag nött på i GU fart. för att kunna ha koll på steget så att knät hålls stadigt. Fast jag har också tänkt lite på min GU puls. Jag har ju alltid skithög puls då jag springer. Men nu hela december och halva januari har jag sprungit/joggat så ultra sakta att pulsen hållits under den aeroba tröskeln. Jag tror faktiskt att det gör nytta också! Tror jag ska fortsätta en stund till. 1ggr/vecka minst 1h ultra sakta.

Mika Lehtonens löpskola i botniahallen började igår. Det var dags att testa knät alltså. Jag åkte med den tidigare gruppen eftersom de springer för det mesta lite lättare pass. Det gick riktigt bra! Jag minns från förra vintern att jag bruka hålla mig runt 2min/200m i intervaller (5min/km fart). Nu sprang jag snabbare!

Jag tror jag var lite löparhög då jag kom hem :)

Imorse satte jag på mig min julklapp, kolla bilden. Och så gick jag ut på Powerwalk med stavar och hund.

viktväst      
Maxvikten på västen är 30kg. Det testade jag en gång och inte mer. Tänkte lämna bredvid vägen i en snödriva. På nåt sätt klämmer den åt över axlarna och bröstet så jag inte kan andas som jag vill. I morse testade jag en ny metod. Vikt 17kg och all vikt var på ryggen. Nu var det lättare att andas. Ända problemet var då jag skulle kränga på den, då tänkte den styrpa mig då den skurrade bakåt. Det löste sig. Nu får det här bli rutin på Idas morgonpromenader.

Har varit lite nervös över hur vaderna och knät ska kännas idag. Men det känns inget speciellt. Har på mig mina nya compressons calves, som är riktigt sköna.

compressport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar