måndag 30 juli 2012

Botniacyklingen

4. plats i damernas motionsklass

Deltog ännu i år i damernas motionsklass. På ett sätt kanske tävlingsklassen är säkrare? eftersom där kanske de mer vana cyklisterna är? Hamnade t.o.m. på bild i söndagens Vasablad :)

Jag brukar inte drömma om tävlingar på förhand. Men nu gjorde jag det. Allt som kunde gå fel hände i drömmen; hittade inte chipet, punka just före start, hittade ingen toalett.. Var ändå underligt lugn då jag vaknade. Snoozade i 20 min så det blev bråttom.

Drack en tablett maxim kvällen före.
Frukost: turkisk yoghurt, rosta bröd. Fick int ned nå ägg.
I bilen dit: kaffe och 0,5l maxim.
ca. 8.15 åt jag matsäcken jag had med. A-yoghurt och en smörgås. stoppade äppelklyftor i fickan att gnaga på till start. Slutade dricka 1,5h före start gick bra.

Hade camelbacken med på cykeln, 0,5l flask med sportdryck, 2x liquid gel och runekakor och energybar bitar ifall jag skulle få tråkigt.

Startade i första motionsgruppen, hoppades på att hinna med, då den organiserade Triton gruppen drog iväg. Det lyckades rätt så bra redan från början, men hade en del folk mellan mig och dem.

i början av tävlingen. Jag i vitt

Var lite nervös för den branta backen i början av Maxmo. Misstänkte att då kommer nån att rycka. Så jag körde ut ur klungan, ut på vägen för att få upp lite fart. Det lyckades och jag körde om hel del i backen, så jag kunde lägga mig direkt bakom Tritongänget.

Efter detta fram till 2h, körde det organiserade Triton gänget först och tog all vind, så det ända jag koncentrerade mig på var att hålla mig tätt in till dem. Jag höll mig bakom #311, som körde på en likadan cykel som jag. Tack för jämn körning!! Dessutom höll jag mig alltid längst ut mot körbanan så jag skulle kunna vika unda ifall nåt värre hände.

Det var inte ens tungt i bena. Vid 1h åt jag en gel, drack med jämna mellan rum och stoppade in lite godis. Måste dock hela tiden ha 100% focus då det hände nåt hela tiden i gruppen.

Det var meningen att jag skulle ta den andra gelen vid 2h. Men just före så hände det. En del av gruppen ryckte till. Det var bara att hänga med. Efter detta kunde jag inte släppa styret mera. Försökte ta upp ett godis ur väskan frampå cykeln, men hällde ut allt på vägen. Det var bara att köra och hoppas på det bästa.

Då vi skulle in på cykelvägen och under Larvvägen, var det verkligen farligt, men alla höll sig på bena. Jag höll mig i skydd av gruppen hela vägen genom Vörå, skulle int gå att cykla så fort utan vindskydd. Svängen in till Norrvalla, var lika svår. Jag tappade alla fart och en hel del gubbar cyklade om mig uppför allén.

helskinnad i mål


Norrvalla bjöd på en riktigt go lunch


Riktigt nöjd på hemvägen

Var så pass pigg i bena efteråt så jag och en cykelkompis åkte till Molpe på bollaglass och simtur. Sen på kvällen somnade jag nog som en stock.

Nästa år:
Uppstigning kl. 05.00!!
Camelbacken skall med.
Bar i bitar var en bra idé. Inte choklad! Squeesy myslibar.
Skippa plastpåsen!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar