lördag 3 oktober 2015

Min förlossning del 1, Min Plan

Detta inlägg, och några till, har ingenting med träning att göra. Men jag behöver skriv ned mitt "förlossningsmarathon". Så det är bara att hoppa över några kommande inlägg om du bara vill läsa om träning.

Här är först min förlossnings plan. Hur jag föreställde mig det hela.
- Naturlig förlossning så långt som möjligt.
- Så lite mediciner som möjligt
- Vid behov smärtlindring, som massage, vetedyna, varmt bad, TENS, lustgas
- Jag skulle vara "fulltankad" med energi och vätska.
- Extra energi skulle finnas till hands om det drog ut på tiden.
- Jag hade 3 mantran, eller tankar jag skulle försöka hålla fast vid.
  1) använda dyngdkraften, dvs. undvika att hamna i sängläge. och att hålla sig i rörelse
  2) Andas UT. Andas in gör man nog, men att få ut allt koldioxid ur lungorna glömmer man lätt
  3) Varje värk tar mig närmare målet

- Planer är till för att följas, men jag skulle ändå vara beredd på att allt inte går som jag vill. Man lämnar in en lista med önskemål etc. till förlossningen. Där skrev jag det här ovan, men också att jag vill ha guidning och om det inte ser bra ut så vill jag ha alternativen som finns. Och vid behov så tar en barnmorska över.
- Jag skulle ju på profylaxkurs och gravid yoga. Där skulle man säkert få ännu mera tips.

Här e några länkar som jag fick av en bekant att läsa om optimal position av fostret.
1
2
3
4
naturalbirthinkitsap blog

Ebbas Gravid bok rekommenderar jag alla gravida att läsa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar