tisdag 11 november 2014

Shiitake och gymträning

Igår blev det Fustra kl.6.30 och efter jobbet kl. 16.30 gym. Var ganska mör efteråt. 

5*5 Front squat 30kg + latsdrag endast axlarna rör sig (fustra grej)
5*5 Marklyft 55kg
5*5 Militärpress 22,5kg + latsdrag ända ned
5*5 en bens knäböj i smith maskin + 10 triceps i kabelmaskin
5*6 enbens bakåt spark i kabelmaskin
3*10 triceps + biceps + axlar

I helgen lärde jag mig odla svamp. Intressant. Nu har jag två stockar, som är ympade med shiitake och lackticka. Dessutom en plastpåse med mycel av ostronmussling (ostronskivling). Plastpås svampen kommer vi förhoppningsvis att äta av i vinter. Stocksvamparna börjar växa till våren.

Kursen var projektbaserade och ordnades på lågstadiet i Korsnäs. Där bjöds förstås på "Korsnäs fötter", kanelkex med gluten. Och jag kunde förstås inte motstå. Lokalt mathantverk ordnar många intressanta kurser. Finns på fb.


Mycelet var inympat i träpluggar. Vi borrade helt enkel hål i stockarna och lade dit pluggarna.
Fanns många olika att välja mellan.

Jag valde shiitake och lackticka

Ostronmussling hamnade i påsen med halmpellets

Mer info finns på ecofungi (Klick) sidan. Finns också på fb.

Lördags spring i Korsnässkogen
Te av shiitake. Smakar sådär..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar