tisdag 1 december 2015

Nu kan det bara bli bättre

Jag tror botten var nådd förra söndag/måndag. Som tur var pratade jag med en kompis (som haft det värre) både lördag och söndag och bollade ideér. Jag var så trött så jag kunde inte tänka. Allt hon berättade sa jag att hon måst skick på mail, för min hjärna klarade inte av att minnas nåt.

Jag förde Ida(hunden) till mina föräldrar på måndagen. Hon kom tillbaks först på onsdag kväll. Redan detta gjorde jätte mycket. Så mycket att jag hann tänka att jag klarar det här om någon annan sköter Ida. Jag behövde inte gå ut på hela dagen om jag inte orkade eller om lillkillen hade en värre dag.

Jag bestämde med svärmor att hon kommer ut en stund efter jobbet, fast alla dagar vid behov. Hon vill så gärna vara barnvakt en stund. Det betyder samtidigt att jag får tid att städa upp röran, handla, äta och få lite frisk luft. Eller bara gå och sova.

Jag har ocks accepterat att jag sover halvsittande med lillkillen upprätt på magen/brösten. Detta är inte bekvämt men vi kan sova båda två. Att sluta lägga energi på att försöka få honom att sova i sängen gjorde mycket.

Som tur är, så är det ju inte renodlad kolik, eftersom det går att få tyst på honom. Knepen som funkar på min lillkille.
- att gå av och ann med honom.
- hålla honom upprätt
- klappa på baken.
- värmedyna på magen
- baby massage
Någon kombination av dessa brukar funka.

Orsaken till magontet är troligen mat allergi och/eller outvecklad tarmar och mage eftersom han är för tidigt född.

Just nu äter jag inga mjölkprodukter alls. Det var faktiskt lättare än jag trodde (jag trodde det var omöjligt). Jag äter inte heller "gasbildande" mat. T.ex. ärter, bönor, gröna äpplen, lök, starka kryddor, banan, jordgubbar, ägg, gluten och mycket mer.

Jag kokar ju inget heller direkt. M frös in soppa och köttfärs åt mig förrän han åkte, så det värmer jag i all hast och äter för det mesta medan jag ammar. Som mellanmål t.ex. glutenfrimüsli och saftsoppa, eko riskaka och skinka, körsbärstomater, morötter. Jag köpte också risprotein med chokladsmak. Det smakar Inte gott, men det går ned.

M kom hem i lördags som tur var. - Maten var slut :)

Följande sak som stjäl en massa energi är Ida. Igår var vi till Seinäjoki där hon opererades. En fettknöl blev borttagen. På kontroll för en månad sedan var veterinären övertygad om att den var godartad. Han rekommenderade att vi tar bort den om den börjar vara ivägen i vardagen. Jag bestämde att den skall bort. Den är i vägen och eftersom hon annars är frisk (varit på koll till veterinären), så hindrar de henne i vardagen.
Igår sa veterinären att den med största sannolikhet är icke godartad. Nu kan vi bara vänta och se om den kommer tillbaka. Vi skall också röntga henne typ en gång i halvåret för att hålla koll på så att inget börjar växa inne i kroppen. Tyvärr skickade de inte knölen på undersökning eftersom det inte var bestämt på förhand. Grr, det stör mig nåt otroligt. Nu vet vi ju inte.

Natten som gick var jobbig. Ida var groggi och kunde inte gå och därför halvt panikslagen. Som tur sov lillkillen i famnen ganska snällt.

fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar